luni, 11 septembrie 2017

DESPRE CE NU SE VORBEȘTE, NU EXISTĂ!

Nu acelaşi lucru se poate spune despre poezia „Dor de noi” apărută vineri 11 noiembrie 2016 pe blogul „Moara lui Gelu ”la secțiunea„ Lumea poeziilor”.
       Folosind cel mai simplu argument încep să spun că e o poezie de dragoste, o declarație de dragoste față de ființa iubită. El dorește ca și atunci când distanța-l desparte de sufletul pereche, gândul iubirii reciproce nu-i poate despărți. Aici se potrivește zicala-„dacă există undeva în lume, oricât de departe ar fi, un suflet care vibrează la fel cu al tău, atunci merită să-ți trăiești viața”.
         Într-o ambianță poetică cele patru strofe alcătuiesc un tot armonios în care se adâncesc sensurile cuvintelor.
            E elogiată dragostea ideală, titlul e o trimitere la „iubirea în doi-„Dor de noi”în care să existe„doar doi” și atât; în sufletul fiecăruia trebuie să fie„locul meu”-pretutindeni, acasă sau în depărtare.
            Nu e un sentiment nostalgic, tip eminescian cu așteptarea iubitei sau căutarea ei „pe lângă plopii fără soț” este de fapt exprimarea împlinirii iubirii.
            Poezia e născută dintr-o iubire delicată, având o coloratură sonoră liniștită și calmă, cu o rimă perfectă pentru care s-au ales cuvinte potrivite. Pentru a exprima în cuvinte sentimentele ce-l animă- poetul alege cuvinte adaptate viziunii lăuntrice:„dor, fericire, sărut, suflet, parfum, iubesc, brațe, noapte, inimă, ochi”, etc. În acest fel e combătută sintagma că „ochii care nu se văd, se uită”.
            Se poate observa o alianță plină de surprize a cuvintelor obișnuite, ducând spre final la imaginea fericirii: „Fericirea mea-i în tine, aș minți să spun că nu/ Multe mi-au trecut prin suflet, dar acolo-ai rămas tu/ Te iubesc cum n-am făcut-o, Și când pleci e atât de greu/ Strânge-mă și-n gând în brațe, știi c-acolo-i locul meu./”
            „Dăruind, vei dobândi!”scria monahul de la Rohia; se aleg cuvintele expresive ale romanticilor care dau efecte adânci și neașteptate ale iubirii necondiționate familiale.
            Amintesc și alte versuri care mi-au încântat auzul și pe care nu le-am uitat- scrise de buna mea prietenă Mana Luz: „Tu ești mireasa mea primordială/, Iubirea mea dintâi și cea din urmă,/Te-am căutat prin șiruri de milenii,/Azi, te-am găsit și chinul mi se curmă./Te-am plăsmuit în gândurile mele,/ Din albe flori, din raze de lumină,/Și așteptam, mereu, cu brațe-ntinse/Să vii aievea, blândă și senină/Ce mult am rătăcit, și tu și eu,/Prin labirinturi reci, fără ieșire!.../Ne mai oprea, din când în când ecoul,/Parola mea și-a ta fiind: IUBIRE.”
            Felicităm autorul și așteptăm alte poezii tot atât de romantice.
           

                 Olimpia Mureșan-membru L.S.R. filiala Maramureș

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu