joi, 23 februarie 2017

Comunicat de presă - Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Gheorghe Pop de Băseşti” Maramureş

RAPORT DE EVALUARE A ACTIVITĂŢII
INSPECTORATULUI PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ
,,GHEORGHE POP DE BĂSEŞTI” AL JUDEŢULUI MARAMUREŞ
PE ANUL 2016


Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Gheorghe Pop de Băseşti” al judeţului Maramureş, este constituit ca serviciu public deconcentrat în subordinea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, în scopul asigurării managementului situaţiilor de urgenţă pe tipuri de risc din competenţă pe teritoriul administrativ al judeţului Maramureş.
La nivel judeţean activitatea inspectoratului este coordonată de prefect, conform prevederilor Legii nr. 340/2004 privind instituţia prefectului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv a Legii nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, republicată.
Misiunea Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Gheorghe Pop de Băseşti” al judeţului Maramureş, este aceea de a sprijini comunităţile, cetăţenii şi echipele de răspuns în demersul acestora de a construi, susţine şi perfecţiona capacităţile necesare protecţiei şi intervenţiei în situații de urgență, de a reduce pe cât posibil vulnerabilitatea comunităţilor la riscurile la care sunt expuse.
Ritmul rapid al schimbărilor din întreaga lume, de la cele climatice la cele economice, au un impact deosebit asupra activităţii Sistemului Naţional al Managementului Situaţiilor de Urgenţă şi implicit asupra instituţiei noastre, ce  impun o adaptare permanentă a tehnicilor de management a situaţiilor de urgenţă, dar şi a metodelor de intervenţie.
Este, deci crucial pentru instituţia noastră să prevedem și să identificăm tendinţele de manifestare a dezastrelor şi a catastrofelor, a modului de manifestare a riscurilor la care sunt expuse comunităţile şi cetăţenii de evoluţia societăţii şi a impactului acestei evoluţii asupra securităţii cetăţeanului. Aceasta presupune că  va trebui să conlucrăm cu toate nivelurile societăţii, dar mai ales cu cetăţenii – partenerii noştri cei mai importanţi, de a asigura un răspuns rapid şi eficient la producerea unor situaţii de urgenţă care să implice protecţie suficientă, participare extinsă, rezultate palpabile şi eficienţă în utilizarea resurselor.
Inspectoratul își stabilește o serie de obiective orientate către reducerea substanțială a pierderilor de vieți omenești, afectării sănătății și bunurilor populației, a pierderilor economice și de mediu, obiective care impun o abordare activă și integrată a continuității procesului de creștere a capacității operaționale și de răspuns a inspectoratului.
Ținând cont de riscurile de producere a situațiilor de urgență și a dezastrelor, experiența în prevenire, protecție, limitare, răspuns și refacere, resursele la dispoziție, caracterul complex al managementului situațiilor de urgență, necesită implicarea tuturor instituțiilor și a comunităților în acest efort.

I. OBIECTIVE INSTITUȚIONALE
I.1. Obiectivul fundamental al activităţii desfăşurate în perioada analizată, a vizat eficientizarea acţiunilor de prevenire şi gestionare a tuturor situaţiilor de urgenţă la nivelul zonei de competenţă, sens în care s-au întreprins acţiuni pentru:
·              creşterea rezilienţei societăţii civile, faţă de producerea dezastrelor naturale şi asigurarea unui răspuns prompt şi eficient al forţelor de intervenţie;
·              o abordare cuprinzătoare a managementului situaţiilor de urgenţă, la nivelul Judeţului Maramureş;
·              reducerea timpilor de răspuns la intervenţii;
·              eficientizarea acţiunilor preventive prin implementarea conceptului de securitate la incendiu în acord cu cerinţele reglementărilor europene actuale;
·              gestionarea cu maximă eficienţă a tuturor resurselor;
·              îmbunătăţirea cooperării şi colaborării interinstituţionale;
·              intensificarea expunerii mediatice, menţinerea şi creşterea imaginii pozitive a inspectoratului în mass-media;
·              accesarea de fonduri europene în vederea iniţierii de noi proiecte în domeniul situaţiilor de urgenţă;
·              implicarea şi responsabilizarea autorităţilor locale în gestionarea situaţiilor de urgenţă.

II. MANAGEMENTUL RESURSELOR INSTITUȚIONALE
II.1 ÎN PLAN OPERAȚIONAL
Anul 2016 a fost caracterizat din punct de vedere meteorologic, cu temperaturi ridicate față de limitele temperaturilor medii obișnuite, sărac în precipitații îndeosebi în perioada sezonului cald, generând seceta hidrologică și pedologică, continuat cu un climat evidenţiat prin trecerea bruscă la fenomene meteorologice caracterizate prin precipitaţii de scurtă durată şi intensificări ale vântului și spre finele anului, prin zile cu temperaturi mai scăzute pentru regimul normal, fenomene care cumulate, au influențat distribuția procentuală a situaţiilor de urgenţă menționate în statistica de mai jos.
În  anul 2016, serviciile profesioniste şi voluntare pentru situaţii de urgenţă din judeţul Maramureş au particpat la 8936 acțiuni de intervenție, în medie 24,41 pe zi.
Comparativ cu anul 2015, numărul situaţiilor de urgenţă la care am fost solicitaţi a crescut cu  735 intervenţii (de la 8186 în anul 2015 la 8921 în anul 2016).
Dacă în anul 2015 am înregistrat o creștere cu 8,41% mai mult faţă de anul 2014, iată că în anul 2016 s-a înregistrat o creștere a situaţiilor de urgenţă cu 8,39% mai mult faţă de anul 2015.
Situațiile de urgență pentru care inspectoratul nostru a intervenit, se împart astfel: 328 de incendii, 6242 asistență medicală de urgență și prim-ajutor calificat, 180 de acțiuni pentru protecția comunităților, 262 asistență persoane, respectiv 1878 reprezentând alte situații de urgență.
În toate aceste acțiuni au fost salvate un număr de 116 persoane, din care 18 copii și 98 adulți. De asemenea au fost salvate 57 animale și bunuri în valoare de 38.571.350 RON.
Din păcate,  pe timpul intervenţiilor la incendii au fost înregistrate şi victime:12 persoane decedate și 13 persoane rănite, din care 23 persoane au fost adulți și 2 copii.
Repartiția intervențiilor la incendii în funcție de obiectul activității este următoarea:
a)                Locuințe 209
b)               Societăți cu activități industriale: 8
c)                Societăți cu activități în alimentația publică: 3
d)               Incendii de vegetație uscată: 1
e)                Alte domenii: 107.
Împrejurările ce au generat incendiile se defalcă astfel:
ü                Coșuri de fum defecte sau necurățate 167
ü                Echipamente electrice defecte sau improvizate 89
ü                Foc deschis 62
ü                Acțiuni intenționate 32
ü                Mijloace de încălzire defecte/improvizate 9
ü                Alte împrejurări 137
Ca o concluzie, pe linia intervenţiilor la incendii, se observă o scădere a arderilor necontrolate, atât de vegetaţie uscată, cât şi a celor izbucnite la coşurile de fum faţă de cele din anul precedent, acest lucru se datorează campaniilor iniţiate de I.G.S.U. difuzate prin mijloacele mass media naţionale, implicarea Inspecţiei de Prevenire prin campanii de prevenire şi activităţi de instruire și  deloc de neglijat și implicarea structurilor operative în activitățile de instruire.
Durata medie a intervenţiilor a fost de 1 oră 18 minute şi 50 secunde, în scădere cu aproximativ 37 secunde comparativ cu anul precedent.
Acțiunile pentru protecția comunităților se distribuie astfel:
o                  Măsuri PSI, evacuare apă, degajare arbori, țurțuri, elemente de construcție: 156
o                  Salvări de animale: 15.
o                  Protecția mediului. 9
Repartiția celorlalte situații de urgență este următoarea:
v                    Inundații, alunecări de teren: 68
v                    Evenimente publice: 61
v                    Misiuni pirotehnice: 13
v                    Furtuni, căderi de zăpadă: 3
v                    Sprijin tehnic cu mijloacele și tehnica din dotare:  4.
În gestionarea situațiilor de urgență au fost solicitate și au fost implicate și Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență organizate la nivelul Comitetelor Locale pentru Situații de Urgență. Acestea au participat în cooperare cu serviciile profesioniste pentru situații de urgență la un număr de 97  de acțiuni.
Tot în acest context, personalul Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență a gestionat fără sprijinul ISU Maramureș un  număr total de 15 situații de urgență.
Echipajele de prim-ajutor și terapie intensivă mobilă din organigrama inspectorarului nostru au intervenit la un număr de 6304 adulți și 446 copii.
Intervențiile Echipajelor Medicale de Urgență, Reanimare și Descarcerare se defalcă astfel:
§                   Accidente rutiere 372
§                   Afecțiuni medicale generale 2021
§                   Boli cardiace 322
§                   Traumatisme 2360
§                   Afecțiuni neurologice-psihiatrice 406
§                   Intoxicații 407.
Echipajele SMURD au răspuns unui număr de 4132 solicitări   în mediul urban  și 2603 în mediu rural, generând un timp mediu de răspuns de 13 min 03 sec.
Din punct de vedere al organizării și desfășurării exercitiilor, menționăm că la nivelul inspectoratului, în perioada de referință au fost executate toate exercițiile planificate atât la nivelul subunităților subordonate cât și la nivelul Centrului Operațional, respectiv 56.
Îndeplinirea misiunilor de către efectivele subunităților în perioada de referință s-a ridicat, în general, la un nivel foarte bun, drept dovadă fiind și rezultatele notabile obținute de către loturile reprezentative ale inspectoratului la Concursurile profesionale ale serviciilor de urgență profesioniste, respectiv ”Competiția națională de descarcerare și prim ajutor calificat” unde lotul reprezentativ al inspectoratului a obținut locul I la faza zonală, iar la faza națională desfășurată în localitatea Titu din jud. Dâmbovița în perioada 23 – 26.08.2016, lotul reprezentativ al inspectoratului a obținut un merituos loc II;

II.2. ÎN PLANUL ACTIVITĂŢII DE PREVENIRE, PREGĂTIRE ŞI DEZVOLTARE PROFESIONALĂ
2.1 Prevenirea situaţiilor de urgenţă
Inspecţia de Prevenire şi-a desfăşurat activitatea  având ca obiective creşterea nivelului de protecţie a vieţii oamenilor, a proprietăţii publice şi private împotriva efectelor incendiilor, dezastrelor şi accidentelor. De asemenea, Inspecţia de Prevenire a acţionat pentru determinarea autorităţilor administraţiei publice locale şi conducătorilor operatorilor economici să operaţionalizeze serviciile voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă şi a desfăşurat activităţi  menite să crească gradul de conştientizare publică a riscului producerii dezastrelor, prin implicarea în activităţile preventive a tuturor factorilor reprezentativi de la nivelul comunităţilor judeţene şi locale.
  În consecinţă, în cursul anului au fost executate 1.440 controale, la : operatori economici, instituţii, obiective de investiţii, obiective supuse controlului activităţilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase, respectiv controale la unităţi administrativ – teritoriale.
De asemenea s-au executat 401 verificări la: sisteme de înștiințare - alarmare, localități aflate în zone de inundație, zone cu alunecări sau prăbușiri de teren, spații de evacuare precum și la adăposturi de protecție civilă.
Cu ocazia acestor activităţi s-au constatat 1.739 deficienţe, din care 759 au fost înlăturate operativ. Pentru încălcarea unor prevederi legale s-au aplicat 476 sancţiuni, din care 361 avertismente şi 115 amenzi contravenţionale în valoare de 172.100 lei.
Activitatea de avizare şi autorizare s-a efectuat în baza  prevederilor Ordinului pentru aprobarea Normelor metodologice de avizare şi autorizare privind securitatea la incendiu si protecţia civilă şi reglementărilor tehnice în vigoare.
Au fost emise 181 avize de securitate la incendiu, 2 avize de protecţie civilă şi 85 autorizaţii de securitate la incendiu.
Au fost  respinse 225 de solicitări de emitere a avizelor şi 78 solicitări de emitere a autorizaţiilor de securitate la incendiu până la remedierea aspectelor necorespunzătoare.
Inspecţiile anuale la cele 3 obiective SEVESO (S.C. ,,Aramis Invest” S.R.L. – Baia Mare, S.C. ,,Romaltyn Mining” S.R.L., S.C. ,,Restart” S.R.L. – Baia Mare), executate împreună cu reprezentanţii Agenţiei de Protecţie a Mediului şi Comisariatul Judeţean Maramureş al Gărzii Naţionale de Mediu a reliefat o reală preocupare a managerilor şi responsabililor cu sistemul de management al securităţii, pentru înlăturarea deficienţelor evidenţiate în documentele de control.
Au fost emise 96 de autorizaţii pentru ruta transporturilor deşeurilor periculoase şi 346 de notificări.
Continuarea activității de îmbunătățire a criteriilor de performanță la serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă prin  executarea a 73 controale la serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă, 13 controale la serviciile private pentru situaţii de urgenţă, 90 exerciţii şi aplicaţii desfăşurate cu serviciile voluntare, 20 exerciţii şi aplicaţii cu serviciile private, precum şi angrenarea personalului din cadrul serviciilor la acţiuni practice pe timpul desfăşurării celor 25 exerciţii de alarmare publică.
S-au desfăşurat concursuri profesionale cu serviciile voluntare și private pentru situaţii de urgenţă, la care au participat 56 echipaje, calificându-se la faza judeţeană  13 echipaje ale serviciilor voluntare şi 6 echipaje ale serviciilor private.
În perioada 06.07-08.07.2016 pe stadionul municipal Viorel Mateianu din Baia Mare s-a desfășurat etapa interjudețeană a concursurilor profesionale ale serviciilor voluntare și private pentru situații de urgență, la care au participat echipele reprezentative ale județelor Cluj, Arad, Timiș, Bihor, Sălaj, Satu Mare și Maramureș.
De asemenea conform Protocolului încheiat între Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Educaţiei, Naţionale privind pregătirea în domeniul situaţiilor de urgenţă a copiilor, elevilor şi studenţilor din învăţământul naţional preuniversitar şi superior, au fost desfăşurate concursuri cu cercurile tehnico-aplicative de elevi ,,Prietenii Pompierilor” şi ,,Cu viaţa mea apăr viaţa”.
Pregătirea populaţiei, salariaţilor, studenţilor şi elevilor s-a realizat prin executarea a 25 de exerciţii de alarmare publică şi 34 exerciţii de evacuare.
Pregătirea elevilor în domeniul situaţiilor de urgenţă s-a desfăşurat şi prin participarea la faza judeţeană a concursurilor cu cercurile tehnico-aplicative de elevi  “Prietenii Pompierilor” şi concursul cu tematică de protecţie civilă “Cu viaţa mea apăr viaţa”, precum şi derularea Campaniilor naţionale ,,FOC – Flăcările omoară copii !” şi ,,RISC – Siguranţa nu e un joc de noroc !”, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean – Maramureş – cu sprijinul E.ON România, la care au participat 11.250 adulţi şi copii.
Pentru informarea preventivă a populaţiei, au fost publicate 47 articole în presă, 24 emisiuni la radio, 24 emisiuni la TV, fiind elaborate şi distribuite 1079 broşuri, 2995 afişe şi 18.860 pliante. 
 În cursul acestui an, personalul Inspecţiei de Prevenire a soluţionat un număr de 63 de petiţii şi sesizări, din care: 60 în domeniul apărării împotriva incendiilor şi 3 în  domeniul protecţiei civile. Totodată în urma solicitărilor scrise sau consemnate în registrul de audienţe, s-a acordat asistenţă tehnică de specialitate în 255 de cazuri.
În concluzie, considerăm că acţiunile specifice de prevenire a situaţiilor de urgenţă, prin număr, calitate şi orientare corespunzătoare, au avut eficienţa sporită în zona către care au fost direcţionate.




II.3. ÎN PLANUL RESURSELOR UMANE
1.           Gestionarea resurselor umane
1.1  Încadrarea cu personal
 La începutul anului 2016 statul de organizare al unităţii a fost încadrat în procent de 97,32% .
La data de 31.12.2016, încadrarea inspectoratului conform statului de organizare este asigurată în procent de 86,76 %.
De la începutul anului 2016 şi până în prezent, în rândul personalului unităţii au avut loc următoarele mişcări:
-         încadrări -  6  şi anume 4 subofiţeri absolvenţi al Şcolii de Subofiţeri „Pavel Zăgănescu” Boldeşti şi 2 subofiţeri încadraţi din sursă externă
-         mutări  la alte structuri M.A.I. – 2 ( un ofiţer şi un subofiţer)
-         mutări de la alte inspectorate judeţene – 1 subofiţer
-         pierderi – 21,  din care 6 ofiţeri și 14 subofițeri au trecut în rezervă şi  1 deces  ( 1 subofiţer) .
La sfârşitul anului 2016 a avut loc reorganizarea inspectoratului judeţean, în baza ordinului ministrului afacerilor interne nr. I/1935 din 14.12.2016, fiind prevăzute în plus un număr de 42 posturi.
1.2 Formarea profesională a personalului,  starea morală, disciplinară şi de sănătate a efectivelor
Activitatea de pregătire continuă a personalului s-a desfăşurat în baza ordinelor şi dispoziţiilor specifice, fiind stabilit necesarul de pregătire a personalului şi întocmite documentele de organizare, planificare şi evidenţă la nivel de inspectorat pentru perioada la care ne referim.
Un număr de 58 cadre militare au absolvit în anul 2016 cursuri de formare profesională organizate în cadrul centrelor de pregătire profesională  ale Ministerului Afacerilor Interne.
Privind starea şi practica disciplinară, ca urmare a acţiunilor preventive întreprinse, nu am avut abateri săvârşite care să influenţeze în mod deosebit capacitatea de intervenţie a unităţii şi îndeplinirea sarcinilor şi misiunilor încredinţate.
În perioada analizată, pentru rezultate bune şi foarte bune obţinute în activitate şi în îndeplinirea sarcinilor şi misiunilor încredinţate au fost acordate 350 recompense.
A fost acordat Semnul Onorific „În Serviciul Patriei” pentru 5 cadre militare.
Au fost aplicate și sancţiuni disciplinare unui număr de 20 cadre militare.
II.4. ÎN PLAN LOGISTIC
Activitatea desfăşurată a avut ca scop principal menţinerea în stare de operativitate a tehnicii din dotare, asigurarea cu carburanţi-lubrefianţi, asigurarea cheltuielilor curente minime pentru desfăşurarea activităţii tuturor subunităţilor inspectoratului.
Din fondurile alocate de IGSU, pe linie de investiții, au fost achiziționate pe plan local:
- un autovehicul pentru muncă operativă marca Dacia Logan 1,5 dci;
- un rezervor pentru transport motorină de capacitate 920 litri;
- un copiator;
- un frigider.
COMPARTIMENTUL TEHNIC
Vechimea autospecialelor din dotarea inspectoratului
       Inspectoratul nostru are în dotare autospeciale SMURD cu o vechime între 1-5 ani – 55%, între 5 - 10 ani – 45 %.
       Vechimea autospecialelor pentru stingerea incendiilor variază astfel: cu o vechime de exploatare între 0-10 ani – 38%, 10 – 20 ani – 5%, 20-30 ani – 14%, respectiv pocentul cel mai mare în reprezintă autospecialele cu o vechime în exploatare între 30-40 ani – 43%.
În cursul anului 2016 au intrat în dotarea inspectoratului prin distribuire de la IGSU următoarele bunuri materiale :
- un autocamion de intervenţie;
- o autospecială pentru lucru cu apă şi spumă de capacitate 5000 litri;
- o autospecială pentru transport scafandrii;
- o autospecială pentru transport efective la intervenţie (microbuz 16+1 locuri);
- 15 buc. aparate  izolante prevăzute cu sistem de alarmare;
-  6 buc. aparate izolante cu autonomie mărită și un aparat de testare;
- 4 motopompe transportabile;
- saule, căngi telescopice din aluminiu, hamuri cu veste de salvare integrate, balize cu dispozitiv luminos şi proiector de suprafaţă pentru ambarcațiuni.
Trebuie menţionat faptul că a fost operaţionalizată ambulanţa primită spre folosinţă de la Consiliul Local al Primăriei Moisei, fiind utilizată de Garda de Intervenţie Borşa.
De la Consiliul Judeţean Maramureş a fost primit un autoturism acesta fiind repartizat inspecţiei de prevenire. De asemenea s-a primit de la această instituţie şi o remorcă marca Humbaur, care a intrat în utilizarea inspectoratului.

COMPARTIMENTUL ADMINISTRATIV

Valoarea totală a reparaţiilor curente la construcţii pe anul 2016  este de 36.278,53 lei din care:
-                     lucrări executate  de terţi  - 30.664,39 lei;
-                     lucrări executate în regie proprie -  5.614,14 lei.
În cursul anului 2016 au fost întocmite și înaintate la IGSU documentele pentru promovarea a 3 obiective de investiții. Din aceste a fost avizat în Consiliul Tehnico- Economic al MAI obiectivul de investitii “Modernizare centrală termică și instalație de încălzire la Secția de Pompieri Vișeu de Sus”.

COMPARTIMENTUL ACHIZIŢII PUBLICE

Planificarea activităţilor de contractare, primire, depozitare, distribuire şi evidenţă a materialelor s-a executat conform Programului anual de achiziţii publice.
Pe parcursul anului 2016, s-au încheiat 29 contracte de achiziții de furnizare servicii sau lucrări.
Valoarea creditelor bugetare alocate prin buget și utilizate, la titlul II și XIII a fost prevăzut 1 868 190 lei, iar bugetul cheltuit de 1 867 032,58 lei.
Creditele bugetare deschise au fost utilizate în proporţie de 100% întocmindu-se documentele legale pentru angajarea, propunerea şi ordonanţarea cheltuielilor, iar cele alocate prin buget au fost utilizate în proporție de 99,94%.

II.5. ÎN PLAN FINANCIAR. UTILIZAREA RESURSELOR FINANCIARE

În anul financiar 2016 unitatea a primit credite din partea ordonatorului secundar de credite în cuantum de 26.811,722 mii lei , din care cheltuielile de personal au fost de 24.747,50 mii lei, iar diferența de 2 064,22 mii lei reprezintă cheltuieli cu bunuri și servicii, active nefinanciare și alte transferuri.


II.6. ÎN PLAN JURIDIC ȘI CONTENCIOS ADMINISTRATIV

La nivelul I.S.U. Maramureș, în anul 2016, au fost înregistrate 3 noi dosare civile pe rolul diferitelor instanțe de judecată, fată de anul 2015, când au fost înregistrate 8 dosare civile și penale.
Din totalul de 9 dosare aflate în lucru la începutul anului 2016, în care unitatea are atât calitatea de pârât dar și de reclamant, în cursul anului au fost soluționate definitiv 6 dosare, iar 1 dosar soluționat cu sentință civilă ce pot fi atacate cu recurs la instanțele superioare în grad.
Din totalul de 6 cauze solutionate în cursul anului 2016 toate hotărârile date au fost favorabile instituției și nu au fost emise pretenții cu influență bănească în sarcina unității.

III. REALIZĂRI ÎN DOMENIUL DE COMPETENȚĂ

Dintre cele mai importante realizări ale anului 2016, amintim deschiderea punctului de lucru de la Cavnic, precum și derularea unor proiecte de dezvoltare instituţională cum ar fi:
- îmbunătăţirea dotării cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă din Transilvania de Nord – etapa a III a, îmbunătăţirea nivelului tehnic şi de performanţă a serviciilor publice judeţene de urgenţă din Regiunea Nord – Vest privind achiziţionarea autospecialei de intervenţie şi salvare la înălţimi;
- creşterea capacităţii de management şi de răspuns în cazul dezastrelor naturale provocate de inundații, prin dotarea cu bărci de intervenție;
- program operațional comun România – Ucraina 2014-2020, Centru de îmbunătățire a managementului situațiilor de urgență pentru creșterea capacității de intervenție în zona transfrontalieră (în stadiu de proiect propus).
În luna august a anului 2016 în prezența domnul General de brigadă Ovidiu Vasilică Inspectorul General al IGSU, a avut loc un moment unic pentru pompierii maramureșeni, ceremonialul militar de primire a „Drapelului de luptă” al unității, simbol al onoarei, gloriei și vitejiei militare.




IV. COOPERARE INTERINSTITUȚIONALĂ ȘI INTERNAȚIONALĂ
IV.1. ÎN PLAN INTERNAŢIONAL

Activitatea de relații internaționale s-a desfășurat în conformitate cu prevederile legale în vigoare și a vizat următoarele obiective:
- colaborarea în domeniul situaţiilor de urgenţă între I.S.U. Maramureş şi departamente similare din alte ţări;
- îmbunătățirea cooperării transfrontaliere în domeniul intervenției în situații de urgență;
- identificarea unor practici noi, eficiente de pregătire a populaţiei în caz de dezastre şi de gestionare a situaţiilor de urgenţă la nivel internaţional;
- stabilirea de contacte în vederea dezvoltării ulterioare a proiectelor derulate în cadrul programelor pentru care ISU Maramureş este eligibil în calitate de partener/aplicant/beneficiar.
Dintre activitățile internaționale desfășurate pe parcursul anului 2016 aminitim:
- Vizita de documentare a unei echipe mixte de militari aparținând forțelor terestre române și celor ale Statelor Unite ale Americii la sediul Inspectoratului pentru Situații de Urgență “Gheorghe Pop de Băsești” al județului Maramureș;
- Vizita unui grup de pompieri voluntari din localitatea Fürstenfeld, Austria, care au donat asociației “Curaj și Devotament” a cadrelor din ISU Maramureș o autospecială 6X6, pentru intervenția în situații de urgență în teren greu accesibil.

V. MANAGEMENTUL COMUNICĂRII

În anul 2016, personalul Compartimentului Informare si Relaţii Publice şi-a îndeplinit atribuţiile conform Instrucţiunilor M.A.I. nr. 171 din 21.11.2001 și OMAI 208/2016.
În perioada menţionată, personalul compartimentului a redactat şi difuzat 154  de comunicate de presă, care au apărut în presa audio-vizuală şi în cea tipărită, precum şi în publicaţiile online.





VI. RISCURI 2017
În domeniul situațiilor de urgență, România a fost afectată de riscuri a căror amploare, intensitate, frecvență și mod de manifestare au generat un impact negativ asupra dezvoltări sociale și economice, impunând alocarea unor resurse materiale, umane și financiare substanțiale pentru restabilirea stării de normalitate.
Dintre riscurile manifestate o frecvență ridicată o întâlnim la riscul de incendiu, înregistrând fluctuații semnificative de la an la an; care afectează domenii economice și sociale importante cum ar fi: construcții, instalații, păduri, mijloace de transport, culturi agricole etc.
Alte riscuri care se manifestă la nivelul județului sunt riscurile naturale, care au potențial de a genera dezastre cum ar fi:
- inundațiile se manifestă aproape anual prin acumulări de apă determinate de scurgeri de pe versanți, refulări ale sistemelor de preluare a apelor pluviale, viituri și creșteri de debite notabile în zonele inundabile.
- seceta se manifestă ciclic și are un impact semnificativ pentru:
                 - sănătatea populației, în special a copiilor și vârstnicilor, influiențând în mod negativ serviciile de sănătate care sunt supra solicitate chiar și în condiții meteo normale;
                 - siguranța alimentară: probleme în agricultură cauzate de lipsa apei și de o abordare nesustenabilă în ceea ce privește cultivarea terenurilor la nivelul de subzistență.
Dintre riscurile tehnologice determinate de capacitățile de producție, transport și depozitare în care sunt folosite materiale și substanțe periculoase ar fi riscul de accidente majore. La nivelul județului există trei obiective SEVESO în care există riscul de accidente majore.

VII. OBIECTIVE 2017. VIZIUNEA PENTRU ANUL 2017

Pentru asigurarea unei abordări coerente de consolidare și dezvoltare a inspectoratului, au fost avute în vedere următoarele aspecte :
Ø     Rolul și locul inspectoratului în cadrul Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență ;
Ø     Starea actuală a capabilităților pentru a participa la îndeplinirea celor cinci misiuni principale ale managementului situațiilor de urgență (prevenire, protecție, limitare, impact, răspuns și refacere) ;
Ø     Identificarea vulnerabilităților și a noilor domenii de răspuns aferente acestora ;
Ø     Sublinierea elementelor principale ale culturii instituționale : tehnicitatea ; profesionalismul ; abordarea proactivă ; echilibrul între schimbare și tradiție ; statutul militar al personalului ; ancorarea în realitatea cotidiană ; utilizarea judicioasă a resurelor ; respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ;
Ø     Evidențierea indicatorilor relevanți ce trebuie monitorizați ;
Ø     Pregătirea în fiecare domeniu de răspuns  crescând reziliența la un nivel care să permită adaptarea rapidă la scenariul cel mai rău cu care ne putem confrunta.
VIII.     DISFUNCTIONALITATI IN ACTIVITATE.

În cadrul procesului de realizare a capabilităților principalelor misiuni care să permită un management performant al situațiilor de urgență, inspectoratul nostru este afectat de o serie de probleme recurente:
Ø                Creșterea insuficientă a capacității operaționale și de răspuns în raport cu necesitățile societății și cu exigențele cetățenilor;
Ø                Executarea misiunilor de intervenție la incendii cu tehnică specifică având o uzură morală și fizică accentuată
Ø                Creșterea numărului, diversității și sensibilității intervențiilor, în condițiile în care resursa umană se confruntă cu nevoia de adaptare continuă a competențelor;
Ø                Parcurgerea unui proces de îmbătrânire graduală și sistematică a efectivelor și de pierderi de personal;
Ø                Necesitatea acoperiri de noi competențe în domeniul situațiilor de urgență;
Ø                Insuficiența fondurilor bugetare alocate pentru achiziţia echipamentului de protecţie pentru întregul personal din cadrul subunităților (respectiv căşti, aparate de respiraţie, costume de protecţie pompieri, bocanci, costume de protecţie paramedic, cagule), calitatea slabă a materialelor folosite pentru intervenţie (furtunuri de refulare şi diverse alte accesorii);
Ø                Totodată, luând în calcul suprafaţa unităţilor administrativ-teritoriale, riscurile implicate în plan teritorial, specificul intervenţiilor, numărul şi mărimea localităţilor, numărul populaţiei, caracteristicile fizico-geografice ale unităţilor administrativ-teritoriale, timpii de răspuns, raza medie a raioanelor de intervenţie şi viteza medie de deplasare a autospecialelor, la nivelul zonei de competenţă a judeţului,  ar fi necesar să se operaționalizeze trei subunităţi, dotate cu cel puţin o autospecială de lucru cu apă şi spumă, cu accesorii de descarcerare şi un echipaj de prim ajutor medical;
Ø                O altă problemă majoră este reprezentată de lipsa asigurărilor de viaţă  ale personalului operativ. De asemenea, nu sunt alocate fonduri pentru verificarea periodică a stării de sănătate a conducătorilor auto ce conduc autovehicule din dotarea MAI conform dispoziţiilor în vigoare;
Ø                Lipsa poligoanelor cu materiale specifice pentru instrucția de specialitate, respectiv a unui turn de instrucție.
IX.            PRINCIPALELE DIRECTII DE ACTIUNE PENTRU ANUL 2017
- Îndeplinirea sarcinilor şi misiunilor stabilite prin Programele prioritare de acţiune ale Ministerului Afacerilor Interne.
- Perfecţionarea concepţiei de desfăşurare a activităţilor specifice.
- Elaborarea şi actualizarea documentelor de planificare, organizare, pregătire, evaluare a forţelor, activităţilor şi resurselor la dispoziţia inspectoratului.
- Îmbunătăţirea sistemului de  formare şi pregătire continuă a personalului în cadrul concepţiei de dezvoltare a carierelor acestora.
- Eficientizarea colaborării cu autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile deconcentrate şi descentralizate de specialitate, precum şi cu societatea civilă, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce revin inspectoratului.
- Asigurarea resurselor necesare şi alocarea acestora până la nivelurile de maximă eficienţă şi operativitate.
- Menţinerea în stare de operativitate a tehnicii de lupta și utilajelor pentru intervenţie.
- Organizarea de activităţi pentru stabilirea unor relaţii de comunicare permanente şi reale cu societatea civilă, realizarea unui parteneriat cu comunitatea locala şi promovarea imaginii instituţiei în mass-media.
- Organizarea activităţilor de analiză şi control a misiunilor şi sarcinilor specifice.

INSPECTOR ŞEF

                                 Colonel MUREŞAN IOAN DANIEL



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu