miercuri, 27 ianuarie 2016

ANALIZA ACTIVITATII COMISARIATULUI JUDETEAN PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR MARAMURES

COMISARIATUL REGIONAL PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR REGIUNEA NORD VEST CLUJ
CLUJ-NAPOCA, STR. NAVODARI, NR. 2, Tel. 0264 431367, Fax 0264 431368, Mail: cluj@opc.ro
COMISARIATUL JUDETEAN PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR MARAMURES
Baia Mare, str. D. Cantemir, nr. 4B, Jud. Maramures, Tel: 0262/218887; Fax: 0362/402713;Mail: maramures@opc.ro




Nr. 188/20.01.16

ANALIZA ACTIVITATII COMISARIATULUI JUDETEAN PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR MARAMURES
IN PERIOADA IANUARIE-DECEMBRIE 2015

I. In perioada ianuarie – decembrie 2015 s-au efectuat 2525 actiuni de control  derulate la producatori, distribuitori si prestatori de servicii desfasurate in cadrul tematicilor de control, controalelor operative si cercetarea reclamatiilor, fiind astfel indeplinite actiunile ce revin institutiei din Planul de actiuni pentru realizarea in judetul Maramures a obiectivelor cuprinse in Programul de Guvernare in anul 2015.
Valoarea produselor si serviciilor neconforme controlate 122 571 439,42 RON valoarea produselor neconforme extracomunitare 120 685 938,82 RON, valoarea totala a amenzilor aplicate 751 100 RON.
Activitatea C.J.P.C. Maramures in anul 2015, s-a materializat prin urmatoarele actiuni:
A - Controale tematice stabilite la nivel national de catre A.N.P.C.
Au fost efectuate 779 actiuni de control in cadrul a 45 de tematici de control stabilite la nivel national de catre A.N.P.C., pe urmatoarele domenii:
Produse alimentare: 424 controale, in cadrul carora au fost controlate: 83484.25 kg produse, dintre care cu abateri 8240.33 kg, oprite definitiv 87.35 kg cu valoare de 1042.6 RON si oprite temporar 4795.91 kg in valoare de 27369.33 RON.
Au fost aplicate: 154 amenzi contraventionale in valoare de 162 150 RON si 57 de avertismente.
Principalele abateri constatate la produsele alimentare au fost:
1.Carne şi produse din carne: produse prelevate neconforme (carnati cabanos si salam de vara - % de apa mai mare decat cel prevazut de actele normative in vigoare), comercializarea produselor cu data limita de consum depasita, etichetarea incorecta si incompleta a produselor (nementionarea procentului din anumite ingrediente mentionate in denumirea produselor), neafisarea pretului de comercializare.
2. Lapte şi produse lactate: în urma controalelor pe piată s-au constatat produse prelevate neconforme (nerespectarea cantitati nete afisate), produse care aveau data limita de consum depasita, produse insotite de etichete nelizibile sau produse cu etichetare necorespunzatoare (nementionarea procentului din anumite ingrediente mentionate in denumirea produselor), neafisarea pretului de comercializare, etc.
3. Paine, produse de panificatie, patiserie, gogosi si covrigi: etichetare incompleta, neafisarea pretului pe unitatea de masura.
4. Băuturi răcoritoare, sucuri si nectaruri din fructe: etichetarea incompleta si incorecta a produselor, neincadrarea in data durabilitatii minimale, netraducerea in limba romana a etichetelor, neafisarea la loc vizibil a codului unic de inregistrare, precum si neafisarea pretului de comercializare.
5. Ape minerale naturale: etichetare neconforma privind dimensiunea fontului sursei, privind nementionarea sursei de exploatare, neafisarea pretului de comercializare.
6. Peste: abaterea constatata: nementionarea masei nete a componentei solide.
7. Produse traditionale: etichetare incompleta (lipsa adresei producatorului).
8. Produse ecologice: in urma controalelor efectuate s-au constatat abateri privind etichetarea produselor (comercializarea produselor fara elemente de identificare si caracterizare traduse in limba romana).
9. Produse congelate si inghetata: au fost constatate abateri privind integritatea ambalajelor, modul de etichetare precum si modul de afisare a pretului de comercializare.
10. Orez: s-au gasit la comercializare produse a caror elemente de identificare si caracterizare nu erau traduse in limba romana, prezentau etichete nelizibile, nu aveau afisat pretul de comercializare, iar unele societati nu aveau afisat la loc vizibil codul unic de inregistrare.
11. Bauturi alcoolice: au fost constatate abateri in ceea ce priveste etichetarea produselor precum si neafisarea vizibila a preturilor in spatiul de comercializare.
12. Legume-fructe: neafisarea tarii de origine si a calitatii legumelor si fructelor, neafisarea la locul de desfasurare a activitatii din piata a denumirii societatii.
13. Suplimente alimentare: modul de afisare a preturilor, etichetare incorecta.
14. Produse din cacao si ciocolata: neincadrarea in data durabilitatii minimale a ciocolatei, etichetare incorecta a produselor, elemente de identificare si caracterizare netraduse in limba romana, neafisarea pretului de comercializare.
15. Miere: etichetarea incorecta si incompleta a produselor, neafisarea pretului de comercializare, lipsa autorizatiei de functionare.
16. Gemuri, jeleuri, marmelade si pireu de castane indulcit: etichetarea incorecta si incompleta a produselor, netraducerea in limba romana a elementelor de identificare si caracterizare a produselor, afisarea intr-o forma neechivoca, usor de inteles a pretului de comercializare al acestora.
Produse nealimentare: au fost verificati 274 operatori economici din care cu abateri au fost 161, fiind controlate produse in valoare totala de 7 273 441 RON.
In cadrul acestor actiuni, au fost aplicate: 94 amenzi contraventionale in valoare de 112 000 RON si 78 avertismente.
Principalele abateri constatate la produsele nealimentare au fost:
1. Produse textile: etichetarea incorecta şi marcarea produselor (absenta pictogramelor, neindicarea in ordine descrescatoare a compozitiei fibroase), netraducerea in limba romana a elementelor de identificare si caracterizare, neafisarea pretului de comercializare.
2. Vanzari cu pret redus: neafisarea noului pret de comercializare alaturi de pretul anterior barat, neraportarea pretului nou la un pret de referinta, lipsa mentionarii datei de debut a vanzarii si durata acesteia, neafisarea codului unic de inregistrare a societatii.
3. Articole de imbracaminte uzate:  netraducerea in limba romana a certificatului de dezinsectie si dezinfectie, necompletarea unei evidente lunare scrisa a intrarilor si iesirilor, neafisarea pretului de comercializare.
4. Butelii pentru gaz lichefiat petrolier, tip aragaz – verificarea ISCIR depasita, neinformarea completa, corecta si precisa asupra masei nete declarata de producator, expunerea la comercializare a buteliilor reumplute avand defecte precum: robinetii indoiti, deformari permanente, pelicula de vopsea deteriorata care cauzeaza coroziune, nementionarea pe corpul buteliei a datei de scadenta a verificarii ISCIR, respectiv a masei buteliilor, precum si nedetinerea autorizatiei de functionare eliberata de Primarie.
5.  Anvelope noi si second hand – informatiile   inscrise   pe   anvelopele   noi   nu   erau
mentionate in mod vizibil, lizibil si usor de inteles, comercializarea anvelopelor second-hand fara a avea lizibile informatiile privind data fabricatiei, precum si neafisarea pretului de comercializare, nerespectarea prevederilor legale privind acordarea garantiei la anvelopele second hand, nedetinerea de autorizatii de functionare vizate la zi, neafisarea pretului de comercializare.
6. Piese auto: neachitarea taxei pentru audit in vederea reautorizarii, neoferirea garantiei legale la prestarea serviciilor de service auto, neafisarea tarifelor serviicilor prestate.
7. Produse cosmetice: informatii nelizibile marcate pe amabalajele produselor, netraducerea in limba romana a dosarului produsului cosmetic, neafisarea denumirii societatii comerciale.
8. Jocuri si jucării pentru copii: comercializarea jucariilor insotite de instructiuni de utilizare incomplete, neafisarea numarului unic de identificare a jucariei, neafisarea in limba romana a elementelor de identificare si caracterizare a jucariilor, neafisarea denumirii comerciale inregistrata a producatorului / importatorului, neafisarea pretului de comercializare intr-o forma neechivoca.
9. Ghirlande electrice: neafisarea in certificatul de garantie a duratei medii de functionare, neafisarea in limba romana a elementelor de identificare si caracterizare a produselor, neafisarea pretului de comercializare.
10. Rechizite si uniforme scolare: neafisarea   denumirii   produsului,   lipsa   mentionarii
compozitiei hartiei (caiete) si lipsa denumirii producatorului, neafisarea in limba romana a elementelor de identificare si caracterizare a produselor (rechizite si uniforme scolare).
11.  Brichete: neafisarea pretului de comercializare.
12. Flori si plante de apartament: informarea incompleta a consumatorilor cu privire la modul de intretinere a florilor si plantelor, netraducerea in limba romana precum si lipsa instructiunilor de intretinere, neafisarea codului unic de inregistrare, neafisarea pretului de comercializare.
13. Bijuterii din metale pretioase: comercializarea produselor cu marcaje greu lizibile.
14. Echipamente electrice: nerespectarea prevederilor legale in ceea ce priveste desfasurarea promotiilor, netraducerea in limba romana a instructiunilor de utizare, neafisarea pretului de comercializare.
Prestari servicii: s-au efectuat un numar de 81 controale, constatandu-se abateri la 31 operatori economici.
 Au fost aplicate un numar de 21 amenzi contraventionale in valoare de 23 750 RON si un numar de 14 de avertismente.
Principalele abateri constatate au fost:
1. Prestarea serviciilor de transport persoane pe o cale aeriana: neafisarea la loc vizibil a codului unic de inregistrare la Registrul Comertului.
2. Prestarea serviciilor in incinta strandurilor, piscinelor, bazinelor de inot, precum si in zonele de agrement, parcuri de distractie, debarcadere: neafisarea meniului zilnic destinat persoanelor aflate la tratament in statiune, neinformarea consumatorilor cu privire la gramajele preparatelor comercializate, neafisarea la loc vizibil a tarifelor si preturilor practicate, precum si nerespecatrea prevederilor Legii 349/2002, pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun.
3. Calitatea serviciilor prestate in gari: abateri privind nerespectarea conditiilor igienice la prestarea serviciilor desfasurate, neafisarea la loc vizibil a preturilor si tarifelor, precum si nerespectarea prevederilor Legii 349/2002 intrucat sistemele de ventilatie nu erau functionale.
4. Prestari servicii in cadrul service-urilor auto: lipsa asumarii unei perioade de garantie pentru serviciile prestate, neafisarea preturilor si tarifelor serviciilor prestate, precum si neafisarea denumirii unitatii si a orarului de functionare.
5. Prestari servicii in cadrul gradinitelor cu program prelungit, particulare si de stat:  neexistenta retetelor de preparare a sortimentelor de mancare mentionate in lista meniu, neavizarea meniurilor saptamanale de catre personalul medical, neafisarea gramajului/portie a preparatelor din lista meniu, neafisarea alaturi de lista meniu a potentialelor elemente cu caracter alergen, nefisarea la loc vizibil a tarifelor practicate de gradinite.
B - Controale tematice regionale stabilite de C.R.P.C. RNV Cluj
Au fost efectuate 213 actiunii de control in cadrul a 9 tematici proprii stabilite de C.R.P.C. Cluj.
Au fost aplicate un numar de 92 sanctiuni contraventionale sub forma de amenda in valoare de 93 450 RON si 52 sanctiuni sub forma de avertisment.
Tematicile regionale sunt mentionate mai jos, impreuna cu principalele abateri:
Respectarea prevederilor legale la operatorii economici din mediul rural: comercializarea produselor cu data limita de consum depasita, neafisarea vizibila a preturilor, precum si neprezentarea Registrului Unic de Control.
Respectarea prevederilor legale la comercializarea materialelor de constructii: comercializarea materialelor de constructii cu data de minima durabilitate depasita, neafisarea denumirii si adresei distribuitorului produselor, comercializarea produselor cu elemente de identificare si caracterizare in limba romana, neafisarea denumirii operatorului economic, neafisarea in mod vizibil a preturilor de comercializare.
Respectarea prevederilor legale la comercializarea mobilierului: comercializarea produselor de mobilier avand elemente de identificare si caracterizare incomplete, neprezentarea declaratiei de conformitate, comercializarea produselor insotite de certificate de garantie incorecte, lipsa instructiunilor de intretinere, contracte de comanda pentru mobilier incomplete.
  Respectarea prevederilor legale in saloanele de frumusete: neafisarea listei de tarife, neafisarea timpului de realizare a diferitelor operatiuni, lipsa registrului de sterilizare, neafisarea codului unic de inregistrare.
Respectarea prevederilor legale la comercializarea hranei pentru animale: comercializarea hranei pentru animale avand data limita de consum depasita precum si cu elemente de identificare si caracterizare netraduse in limba romana, nementionarea adresei importatorului, a denumirii societatii, neafisarea pretului de comercializare.
Respectarea prevederilor legale la prestarea serviciilor de cazare turistica si de alimentatie publica: neafisarea tarifelor la cazare, folosirea listelor de meniu incomplete,  nementionarea categoriei de calitate a serviciului, neafisarea certificatului de clasificare, vanzarea tigaretelor la bucata, neinformarea consumatorilor cu privire la destinatia spatiului pentru fumatori, neafisarea denumirii societatii si a orarului de functionare.
Respectarea prevederilor legale la comercializarea produselor second-hand: comercializarea produselor second-hand insotite de certificate de dezinfectie-dezinsectie netraduse in limba romana, registrul de sortare necompletat la zi, neafisarea codului unic de inregistrare a societatii.
 Respectarea prevederilor legale privind verificarea depozitelor: rechizite informarea incompleta privind compozitia hartiei, hidroizolatii – elemente de identificare netraduse in limba romana, mobilier – neafisarea elementelor de identificare si caracterizare traduse in limba romana.
  Respectarea prevederilor legale la comercializarea incaltamintei: nementionarea in certificatul de garantie a duratei medii de utilizare a produselor, comercializarea incaltamintei neinsotita de elemente de identificare si caracterizare, de instructiuni de intretinere netraduse in limba romana, precum si de pictograme, neafisarea pretului de comercializare.
 Respectarea prevederilor legale in unitati de alimentatie publica: abateri privind ventilatia spatiului destinat fumatorilor, neafisarea informatiei privind destinatia spatiului pentru fumatori, comercializarea tigaretelor la bucata, neafisarea alergenilor in lista meniu, neafisarea codului unic de inregistrare.
C - Controale operative
S-au desfasurat 1533 de controale operative la producatori, distribuitori, si importatori. Au fost aplicate un numar de 280 sanctiuni contraventionale sub forma de amenzi, valoarea aplicata a amenzilor fiind de 359 750  RON.

D - Controale efectuate din Ordinul Prefectului Judetului Maramures
            Au fost efectuate urmatoarele controale:
1.     Conform Adresei nr. 2319/03.03.2015 s-a realizat o tematica de control in vederea
verificarii modului de respectare a legalitatii privind comercializarea produselor specifice Sarbatorilor de Paste. Au fost efectuate un numar de 50 actiuni de control, fiind verificate produse de patiserie, ciocolata, cozonaci, carne si produse din carne, vinuri si peste, aplicandu-se un numar de 13 amenzi contraventionale in valoare de 15900 RON si 18 avertismente. A fost verificata o cantitate de 830 kg produse, din care cu abateri 177.75 kg. Au fost oprite temporar de la comercializare 84 kg produse in valoare de 1172 RON si oprite definitiv de la comercializare 5.75 kg produse in valoare de 143 RON. 
2.     Conform Art. 6 din Hotararea Colegiului Prefectural nr. 11/25.11.2015 s-a realizat o
tematica de control in vederea verificarii respectarii normelor legale privind comercializarea produselor specifice Sarbatorilor de Iarna. Au fost efectuate un numar de 65 actiuni de control, fiind verificata carnea si preparatele din carne, produsele zaharoase, ciocolata si produsele din ciocolata, precum si produse de patiserie, aplicandu-se un numar de 27 amenzi contraventionale in valoare de 34700 RON si 15 avertismente. A fost verificata o cantitate de 5052 kg produse, din care cu abateri 190.7 kg. Au fost oprite temporar de la comercializare 128.2 kg produse in valoare de 2404 RON si oprite definitiv de la comercializare 27.5 kg produse in valoare de 550.7 RON.  
  Situatia comparativa a actiunilor de control pe anii 2014- 2015
Specificare
2014
2015
Nr. actiuni de control
2336
2525
Nr. total PVCC-uri
1434
1386
PVCC-uri cu amenzi
677
641
Reclamatii inregistrate
743
1012
Actiuni de informare consiliere
281
346

E - Controale efectuate ca urmare a sesizarilor si reclamatiilor primite din partea consumatorilor:
Au fost inregistrate un numar de 1012 de reclamatii si sesizari, care in urma controalelor au fost clasificate in:
intemeiate: 409
amiabile: 236
neintemeiate: 219
redirectionate: 65
clasate: 39
nesolutionabile: 33
retrase: 11

 Ponderea numarului de reclamatii pe domenii este urmatoarea:
}       produse nealimentare: 522
}       prestari servicii nealimentare: 381
}       produse alimentare: 55
}       produse financiare: 34
}       prestari servicii financiar-bancare: 12
}       prestari servicii alimentare: 8

In cursul anului 2015 au fost prelevate un numar de 31 probe pentru analiza in laborator din care un numar de 11 probe au fost neconforme.

In urma desfasurarii actiunilor de control mai sus mentionate, au fost intocmite 1386 PVCC-uri din care: pe produse alimentare 624, pe produse nealimentare 405, servicii nealimentare 347, servicii alimentare 10, din care 641 cu amenzi contraventionale, in valoare de 751 100 RON.
 II. Clasificarea reclamatiilor in functie de produsul reclamat

Pe parcursul anului 2015 s-au inregistrat un numar de 1012 reclamatii si sesizari, care se clasifica dupa cum urmeaza in functie de tipul de produs sau serviciu reclamat:
1.     Comercializare terminale mobile, laptop-uri, tablete, notebook-uri – 332
2.     Contracte de prestari servicii telefonie mobila, fixa, internet, CATV – 176
3.     Prestari servicii (servicii auto, curatatorii chimice, transport persoane, servicii turistice) - 118
4.     Comercializare electrocasnice – 78
5.     Lucrari si materiale de constructii – 70
6.     Produse si servicii alimentare – 63
7.     Produse si servicii financiare – 46
8.     Furnizare utilitati – 42
9.     Comercializare produse cosmetice & detergenti – 34
10.                         Comercializare imbracaminte & incaltaminte – 30
11.                         Alte segmente – 23

Pe parcursul anului 2015, C.J.P.C. Maramures in baza proiectelor elaborate de Inspectoratul Scolar Judetean Maramures, a participat la actiuni de informare si educare a micilor consumatori. In acest scop, comisarii C.J.P.C. Maramures, au realizat actiuni de consiliere in scoli, in cadrul orelor de dirigentie in colaborare cu conducerea institutiilor de invatamant.
Totodata, C.J.P.C.Maramures impreuna cu Inspectoratul Scolar Judetean Maramures a organizat Concursul National pe Teme de Protectia Consumatorilor faza judeteana ”Alege Este Dreptul Tau”. Concursul s-a finalizat cu calificarea la faza nationala a doi elevi,  care su ocupat locul II pe echipe la faza nationala desfasurata la Navodari.
In ceea ce priveste programul guvernamental Lapte-Corn-Mar in cursul anului scolar 2015 comisarii C.J.P.C. Maramures au efectuat un numar de 35 actiuni de control desfasurate la unitati de invatamant din municipiul Baia Mare si din judet. La una dintre scoli s-a constatat ca abatere etichetarea incorecta a cornului distribuit gratuit, motiv pentru care producatorul acestora a fost sanctionat cu amenda contraventionala in valoare de 1000 RON.
Reprezentantii C.J.P.C. Maramures, au participat la actiuni de control cu reprezentantii Inspectoratului Judetean de Politie (9 actiuni de control), cu A.N.S.V.S.A. (6 actiuni de control), precum si la actiuni de evaluare si distrugere impreuna cu reprezentanti din cadrul Jandarmeriei Romane, Directiei de Finante Publice, Directiei Generale a Vamilor, Inspectoratului Judetean de Politie si Politiei de Frontiera.
             
            In cursul anului 2016, Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor Maramures va mediatiza in continuare eventualele practici comerciale inselatoare, care pot afecta interesele economice ale consumatorilor.
Totodata se va urmari intensificarea actiunilor de informare in scoli (gimnazii si licee) cu privire la cunoasterea drepturilor consumatorilor la achizitionarea de produse si servicii
                                         Intocmit,
                             Comisar Sef Adjunct
                              Olivia ARDELEAN

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu