marți, 16 decembrie 2014

S-a stins o voce a Maramureşului: Ioana PETREUŞ

O ştire tristă am aflat, ca invitat la Centrul Militar din Baia Mare. Un prieten, colonel în rezervă, îmi pune sub privire săptămînalul "Observatorul militar" (nr. 42, din 5 noiembrie a.c.), unde la rubrica Decese citesc: "Personalul Centrului de Instruire pentru luptă al Forţelor Terestre GETICA este alături cu gîndul şi cu sufletul de colonelul (r) Aurelian Făinişi, fost comandant al Poligonului de Tragere cu Artileria şi Tancurile de la Cincu, în aceste momente de grea încercare, provocată de dureroasa dispariţie a soţiei sale IOANA PETREUŞ trecută la cele veşnice. Sincere condoleanţe familiei îndoliate. Dumnezeu s-o odihnească în pace." Tresar şi-mi developez amintirile. Da, este vorba de partea feminină din celebrul triunghi al Fraţilor Petreuş, care a făcut o carieră splendidă prin recuperarea într-o formă unică a forţei cîntecului maramureşean. Cînd erau toţi trei, Ioana, Ion şi Ştefan au adus pe scenă cîntece culese din straturile profunde ale Maramureşului. Am descoperit în arhiva mea un disc al Ioanei, înregistrat în ianuarie 1984, fiind acompaniată de Taraful de muzică populară dirijat de Alexandru Viman.
L-am ascultat sub streşina acestei toamne şi mi s-a relevat vocea distinsă a Ioanei Petreuş. Cele 14 cîntece de pe disc fac parte din patrimoniul muzical al Maramureşului Istoric. Am avut şansa să-i ascult în formaţie de trei şi acum îmi dau seama că prezenţa Ioanei alături de Ion şi Ştefan a fost de bun augur. Vocea ei distinctă, venită din rînduielile vechimii, rămîne gestul femeii horitoare care bucură lumea din jur. După cum se vede, Ioana Petreuş şi-a păstrat numele de interpretă şi după căsătoria cu colonelul Făinişi, fost comandant al Regimentului din Baia Mare. S-a stins o voce a Maramureşului care a întreit, în mod fericit, ceea ce am numit în cartea mea aflată în manuscris: Fraţii Petreuş, un miracol firesc! Acolo, în satul Glod, unde i-am cunoscut pe rînd în casa părintească, o pasăre cîntătoare jeleşte pe vîrful Măgurii. Pînă colo, spre Corost. Condoleanţe celor care au rămas să ducă faima Fraţilor Petreuş.


                                                                  de GHEORGHE PÂRJA

Un comentariu:

  1. vali.satmaru @gmail.com29 octombrie 2023 la 06:23

    Pantru tata familia PETREUS ,NO ,DUMNEZEU sa ii odihneasca!!!

    RăspundețiȘtergere