luni, 24 martie 2014

ACTIVITATEA COMISARIATULUI JUDETEAN PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR MARAMURES

Nr. 417/19.03.2013


ANALIZA ACTIVITATII COMISARIATULUI JUDETEAN PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR MARAMURES
IN PERIOADA IANUARIE-DECEMBRIE 2013

In perioada ianuarie – decembrie 2013 s-au efectuat 2437 actiuni de control derulate la producatori, distribuitori si prestatori de servicii desfasurate in cadrul tematicilor de control, controalelor operative si cercetarea reclamatiilor, fiind astfel îndeplinite acţiunile ce revin instituţiei din Planul de acţiuni pentru realizarea în judeţul Maramureş a obiectivelor cuprinse în Programul de Guvernare în anul 2013.
Valoarea produselor si serviciilor neconforme controlate 1848540 RON valoarea produselor neconforme extracomunitare 1530259 RON, valoarea totala a amenzilor aplicate 873450 RON.
Activitatea C.J.P.C. Maramures in anul 2013, s-a materializat prin urmatoarele actiuni:
A - Controale tematice stabilite la nivel national de catre A.N.P.C.
Au fost efectuate 687 de actiuni de control in cadrul a 39 de tematici de control stabilite la nivel national de catre A.N.P.C., pe urmatoarele domenii:
Produse alimentare: 289 controale, in cadrul carora au fost controlate: 96929 kg produse, dintre care cu abateri 44413,45 kg, oprite definitiv 711,56 kg cu valoare de 3489,5 RON si
oprite temporar 42735,34 kg in valoare de 113244,2 RON. Au fost aplicate: 158 amenzi contraventionale in valoare de 172300 RON si 86 de avertismente.
Principalele abateri constatate la produsele alimentare au fost:
1.Carne şi produse din carne: produse cu termenul de valabilitate depasit, nerespectarea  reţetelor de fabricaţie, nerespectarea temperaturii impuse de către producători la păstrarea produselor, marcarea incompletă a etichetelor ce insoţesc produsul, spaţii frigorifice parametrii fizico – chimici neincadraţi în limitele prevăzute în actele normative, neafisarea preturilor, fara elemente de identificare si caracterizare a produsului.
S-a constatat că în procesul deservirii consumatorilor de către vanzător aceştia nu respecta conditiile igienice in manipularea produselor.
2. Lapte şi produse lactate: în urma controalelor pe piată s-au constatat produse care prezentau o etichetare incompletă (lipsă adresă producător, nemarcarea datei fabricaţiei) nafisarea pretului de comercializare, etc.
3. Zahăr şi produse zaharoase, ciocolată: s-au gasit la comercializare produse cu data limită de consum depaşită, avand etichete cu informaţii netraduse în limba romană sau continand informaţii de identificare si de caracterizare incomplete, neafisarea pretului de comercializare.
4. Băuturi răcoritoare, sucuri si nectaruri din fructe: neincadrarea in data durabilitatii minimale şi etichetare neconforma.
5. Ape minerale naturale: etichetare neconforma, nerespectarea dimensiunii scrierii denumirii sursei in comparatie cu dimensiunea denumirii comerciale a produsului,  lipsa mentionarii pe etichete a locului de unde este exploatata sursa si numele acesteia, depozitare necorespunzatoare a apei minerale, aceasta fiind tinuta sub actiunea directa a razelor de soare la 30 grade Celsius, neafisarea pretului de comercializare.
6. Băuturi spirtoase: au fost depistate la comercializare produse etichetate incomplet, incorect, mentionarea in lista ingredientelor a unor coloranti fara ca acestia sa fie urmati de codul numeric CE, in denumirea produsului apar ingrediente care nu se regasesc in lista ingredientelor, neafisarea pretului de comercializare.
7. Peste: ca abateri constatate amintim starea ambalajelor si etichetarea incompleta.
8. Produse ecologice: in urma controalelor efectuate s-au constatat abateri privind lipsa siglei organismului care certifica, a zonei de productie, etichetarea incompleta precum si neafisarea pretului de comercializare.
9. Incadrarea in cantitatea neta a unor produse alimentare ambalate, de larg consum (zahar, faina, orez, malai, sare iodata): abateri privind incadrarea in eroarea negativa tolerata (malai grisat, eroarea negativa tolerata fiind de 15 gr, abaterea negativa determinata fiind de 18,6; 16,8 si 18,3 si faina alba 550, eroarea negativa tolerata fiind de 15 gr, abaterea negativa determinata fiind de 33; 32,3; 32,5), informarea consumatorilor privind lotul si data durabilitatii minimale care nu erau lizibile.
10. Suplimente alimentare: s-au gasit la comercializare produse cu starea ambalajelor deteriorata, etichete incomplete sau incorecte a suplimentelor precum si neafisarea pretului de comercializare.
11. Paine, produse de panificatie, patiserie, gogosi si covrigi: produse cu data durabilitatii minimale depasita, etichete incomplete, neafisarea pretului pe unitatea de masura, nerespectarea normelor de transport (neinscriptionarea peretilor exteriori ai masinilor de transport paine).
12. Produse congelate si inghetata: neincadrearea in data durabilitatii minimale, in denumirea produsului apar ingrediente care nu se regasesc in lista ingredientelor, lipsa traducerii elementelor de identificare si caracterizare in limba romana precum si neafisarea pretului de comercializare.
Produse nealimentare: au fost verificati 210 operatori economici din care cu abateri au fost 137, fiind controlata o cantitate de 48702 buc. produse, 24,59 kg bijuterii din Au si Ag si 335250 litri combustibil in valoare totala de 5593275 RON, constatandu-se cu abateri 2606 buc. produse, 6,8 kg bijuterii din Au si Ag si 10450 litri combustibil in valoare totala de 322479,85 RON. Au fost oprite definitiv de la comercializare produse in valoare de 39000 RON si oprite temporar produse in valoare de 248448 RON. In cadrul carora au fost aplicate: 83 amenzi contraventionale in valoare de 79900 RON si 71 avertismente.
Principalele abateri constatate la produsele nealimentare au fost:
1.     Produse cosmetice: cu eticheta sau instrucţiunile de utilizare netraduse in limba
romană, neafisarea pretului de comercializare.
2.     Articole de imbracaminte si incaltaminte purtate sau uzate: lipsa documentului care sa
ateste ca operatiunile de dezinfectie-dezinsectie au fost efectuate de persoane fizice sau juridice specializate in domeniu, nerespectarea cerintelor de introducere pe piata a produselor, abateri privind comercializarea si distribuirea gratuita a textilelor, necompletarea la zi a registrului privind sortarea lunara a produselor textile purtate si uzate.
3.     Masini de tuns iarba si trimmere electrice – abateri privind neafisarea codului unic de inregistrare.
4.     Benzina si motorina – nementionarea continutului de biocarburanti pe eticheta benzinei si nementionarea continutului de esteri metilici ai acizilor grasi pe eticheta motorinei, lipsa afisarii avertismentului pe etcheta de benzina: “Atentie! Verificati compatibiliatatea motorului autovehiculului dumneavoastra cu acest amestec de carburant”
5.     Masini de spalat rufe si de spalat vase de uz casnic – manualele de utilizare nu informeaza consumatorii privind: ciclul standard de spalare denumit “program standard”, durata programului precum si consumul de apa si de energie al principalelor programe de spalare.
6.     Ochelari de soare – etichetarea incompleta a ochelarilor de soare (nu se indica nr. pentru categoria de filtru), nu exista avertismente referitor la „privirea directa la soare este daunatoare”, netraducerea elementelor de identificare si caracterizare specifice ochelarilor de soare in limba romana precum si neafisarea pretului de comercializare.
7.     Flori, plante de apartament si de gradina, ornamente florale – neafisarea informatiilor privind denumirea produsului, a producatorului, compozitia pentru alte materiale destinate intretinerii florilor si plantelor, modul de depozitare si conservare, lipsa traducerilor in limba romana a elementelor de identificare si caracterizare pentru ghivecele de flori, lipsa recomandarilor asupra ingrijirii plantelor si intretinerii acestora neafisarea pretului de comercializare, a denumirii societatii si a codului unic de inregistrare.
8.     Butelii pentru gaz lichefiat petrolier, tip aragaz - verificarea ISCIR depasita, neincadrarea in cantitatea neta declarata de producator, neafisarea pretului de comercializare.

9.     Anvelope noi – neafisarea pe eticheta a denumirii si adresei producatorului si/sau a importatatoului, neinformarea consumatorilor privind clasa de eficenta a consumului de combustibil, clasa de zgomot exterior de rulare si valoarea masurata a acestuia, precum si clasa de aderenta pe teren umed.
10.            Lichid de spalare parbriz si lichid antigel: solutiile nu au indicate pe etichete fraze de tip R – privind natura riscurilor specifice atribuite si fraze de tip S – privind recomandarile de prudenta, lipsa simbolului nociv, imposibilitatea identificarii a certificatului de conformitate R.A.R., lipsa traducerii in limba romana a denumirii produsului ca in fisa tehnica de securitate, neafisarea pretului pe unitatea de masura.
11.            Jocuri si jucării pentru copii: abateri de etichetare: lipsa avertismentelor şi a instrucţiunilor de utilizare, neindicarea adresei importatorului, neafisarea denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare, neafisarea pretului pe unitatea de masura.
12.            Bijuterii din Aur si Argint – neafisarea pretului gramul de Aur si respective de Argint.

Prestari servicii: s-au efectuat un numar de 188 controale, constatandu-se abateri la 79 operatori economici, numarul amenzilor contraventionale aplicate fiind de 49 amenzi in valoare aplicata de 41750 RON si un numar de 43 de avertismente.
Principalele abateri constatate au fost:
1. Verificarea respectarii drepturilor consumatorilor la patinoare – neafisarea denumirii unitatii operatorului economic.
2. Verificarea respectarii prevederilor legale in cadrul vanzarilor cu pret redus – informarea incomplete a consumatorilor, lipsa mentionarii datei de debut a si durata perioadei de reducere a preturilor, lipsa mentiunii “in limita stocului disponibil”, neafisarea denumirii unitatii si a codului unic de inregistrare, netraducerea in limba romana a elementelor de identificare si caracterizare a produselor comercializate, neafisarea pretului de comercializare.
3. Prestari servicii la casele de schimb valutar – panourile exterioare afisate in afara caselor de schimb valutar sunt incomplete si literele acestora nu corespund ca dimensiuni prevederilor legale. 
4. Prestari servicii financiar-bancare – nu au fost constatate abateri.
5. Prestari servicii in cadrul unitatilor de vulcanizare: neasumarea unei perioade de garantie pentru serviciile prestate, neindicarea preturilor si tarifelor pentru principalele operatii, neprezentarea Registrului Unic de Control, neafisarea la loc vizibil a orarului de functionare precum si a certificatului de inregistrare.
6. Prestari servicii in cadrul unitatilor de alimentatie publica din incinta strandurilor, piscinelor, bazinelor de inot, precum si in zonele de agrement,  parcuri de distractie, debarcadere – lipsa traducerilor in limba romana pentru alimentele utilizate, neafisarea gramajului si a pretului de comercializare, precum si nerespecatrea prevederilor Legii 349/2002, pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun.
7. Prestari servicii in cadrul spalatoriilor auto – prestarea serviciilor de spalatorie si cosmetizare auto fara detinere de autorizatii necesare desfasurarii serviciilor prestate, informarea consumatorilor cu privire la caracteristicile esentiale ale serviciilor prestate, neafisarea tarifelor serviciilor prestate.
8. Prestari servicii in cadrul gradinitelor cu program prelungit, particulare si de stat - neinformarea parintilor cu privire la lista meniu care nu era afisata in zona de acces pentru parinti, existand doar in zona de servirea a mesei.
9. Comercializarea pachetelor de servicii turistice - abateri privind modul de informare a turistilor, neafisarea denumirii agentului de turism si a orarului de functionare.
10. Respectarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de studii de catre Universitati - nu au fost constatate abateri.
11.  Prestarea serviciilor in cadrul saloanelor de bronzat artificial - nu au fost constatate abateri.
12.  Verificarea respectarii prevederilor legale la detinatorii / utilizatorii de echipament de agreement montate in parcurile de distractii, targuri si oboare – neafisarea la intrarea in parc a panoului de avertizare si neafisarea tarifelor practicate.
13.  Prestari servicii in cadrul service-urilor auto – lipsa autorizatiei tehnice de functionare, lipsa asumarii unei perioade de garantie pentru serviciile prestate, lipsa mentionarii in comanda de reparatii a timpului estimativ de efectuare a reparatiilor si neafisarea preturilor si tarifelor pentru serviciile prestate.
4. Nerespectarea prevederilor legale le incheierea contractelor de leasing si a contractelor de asigurare – inexistenta listelor cu dobanzi, tarife si comisioane.

C - Controale tematice proprii stabilite de C.J.P.C. Maramures
Au fost efectuate 191 actiunii de control in cadrul a 7 tematici proprii stabilite de C.R.P.C. Cluj si C.J.P.C. Maramures. S-au aplicat un numar de 114 sanctiuni contraventionale sub forma de amenda in valoare de 99300 RON si 70 sanctiuni sub forma de avertisment.
Principalele abateri au fost constatate in cadrul urmatoarelor tematici:
  La respectarea prevederilor legale la comercializarea materialelor de constructii neafisarea preturilor pe unitatea de masura, netraducerea in limba romana a elementelor de identificare si caracterizare, comercializarea produselor avand termenul de valabilitate depasit
La respectarea prevederilor legale la comercializarea produselor textile de imbracaminte si incaltaminte - etichetarea şi marcarea produselor (absenta pictogramelor), netraducerea in limba romana a elementelor de identificare si caracterizare, neafisarea denumirii adresi opertaorului economic si neafisarea pretului de comercializare.
La verificarea ornamentelor specifice sarbatorilor de iarna – informarea incompleta a consumatorilor, netraducerea in limba romana a tuturor elementelor de identificare si caracterizare.
La verificarea respectarii prevederilor legale la comercializarea produselor vrac – neafisarea vizibila a preturilor de comercializare.
La verificarea respectarii prevederilor legale la comercializarea florilor – informarea incompleta a consumatorilor cu privire la modul de intretinere a florilor si plantelor, nementionarea compozitiei pamantului de flori in procente.
La verificarea respectarii prevederilor legale la comercializarea produselor in cadrul farmaciilor – neafisarea vizibila a preturilor in spatiul de comercializare.
La verificarea respectarii prevederilor legale la prestarea serviciilor de alimentatie publica – nerespecatrea prevederilor legale conform Legii 349/2002, neafisarea preturilor si gramajelor preparatelor in listele de meniu.
D- Controale operative
S-au desfasurat 1510 de controale operative la producatori, distribuitori, si importatori.
S-au aplicat un numar de 309 sanctiuni contraventionale sub forma de amenzi, valoarea aplicata a amenzilor fiind de 463600 RON.
Din Ordinul Prefectului Judetului Maramures, s-au desfasurat urmatoarele controale:
1.    In luna Aprilie 2013, s-a efectuat o actiune de control in Piata Izvoare din Baia Mare, in colaboare cu reprezentanti din cadrul D.S.V.S.A. Maramures, ai Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Maramureş si ai Politiei Locale. Au fost efectuate un numar de 18 actiuni de control, aplicandu-se un numar de 5 amenzi contraventionale in valoare de 5000 RON, pentru lipsa verificarii metrologice a cantarului, lipsa elementelor de identificare si caracterizare ale produselor precum si netraducerea in limba romana a unora dintre acestea.  
2.    In luna August 2013, din Ordinul Prefectului nr. 220/05.08.2013, s-a realizat o actiune de consiliere a operatorilor economici care comercializeaza produse lactate in Piata Izvoare din municipiul Baia Mare, cu privire la legislatia in domeniu protectiei consumatorilor. Aceasta actiune s-a realizat in colaborare cu reprezentanti din cadrul D.S.V.S.A. Maramures si D.S.P. Maramures,
3.    In luna August 2013, tot din Ordinul Prefectului nr. 226/06.08.2013, s-a constituit o comisie mixta in vederea respectarii prevederilor legale la comercializarea legumelor si fructelor in pietele agroalimentare din judetul Maramures. S-au efectuat un numar de 20 de controale soldandu-se toate cu amenzi contraventionale in valoare totala de 5600 RON pentru neafisarea la loc vizibil a denumirii societatii operatorului economic si a obiectului de activitate pentru care este autorizat sa functioneze. Controlul s-a efectuat in colaborare cu reprezentanti din cadrul D.S.V.S.A. Maramures,  D.A.J. Maramures, Primariei Mun. Baia Mare si ai Politiei Locale.
4.    Tot in cursul lunii August 2013, din Ordinul Prefectului nr. 221/05.08.2013, s-au realizat controale privind respectarea prevederilor legale la comercializarea inghetatei. Au fost efectuate 11 controale, aplicandu-se 5 amenzi in valoare de 6000 RON pentru abateri precum: starea ambalajelor, comercializarea inghetatei cu data durabilitatii minimale depasita, etichetare incompleta, inducerea in eroarea a consumatorilor cu privire la compozitia inghetatei prin mentionarea pe eticheta produsului a unor componente care nu se regasesc in lista ingredientelor. Controlul s-a efectuat in colaborare cu reprezentanti din cadrul D.S.P. Maramures si D.S.V.S.A. Maramures.

     Situatia comparativa a actiunilor de control pe anii 2012- 2013
Specificare
2012
2013
Nr. actiuni de control
1963
2437
Nr. total PVCC-uri
1674
1600
PVCC-uri cu amenzi
459
743
Reclamatii inregistrate
814
742
Actiuni de informare consiliere
380
251

 

E - Controale efectuate ca urmare a sesizarilor si reclamatiilor primite din partea
 consumatorilor:

Au fost inregistrate un numar de 742 de reclamatii si sesizari, care in urma controalelor au fost clasificate in:
› intemeiate: 273
› neintemeiate: 192
› amiabile: 165
› nesolutionabile: 48
› redirectionate: 45
› clasate: 19

 Ponderea numarului de reclamatii pe domenii este urmatoarea:
}       produse nealimentare: 478
}       prestari servicii nealimentare: 140
}       prestari servicii utilitati: 48
}       prestari servicii financiar-bancare: 45
}       produse alimentare: 30
}       prestari servicii alimentare: 1

Analiza comparativa a numarului de reclamatii pe domenii in anii 2012-2013
In urma desfasurarii actiunilor de control mai sus mentionate, au fost intocmite 1600 PVCC-uri din care: pe produse alimentare 750, pe produse nealimentare 528, pe produse financiare 1, servicii alimentare 184, servicii nealimentare 92, alte segmente 45, din care 743 cu amenzi contraventionale, in valoare de 873450 RON

Situatia comparativa a proceselor de constatare a contraventiei incheiate in anii
2012-2013 pe grupe de produse si servicii

In cursul anului 2013 au fost prelevate un numar de 9 probe pentru analiza in laborator din care un numar de 7 probe au fost neconforme.
Analiza comparativa a reclamatiilor inregistrate in anii 2011-2012-2013
Pe parcursul anului 2013, au mai fost incheiate protocoale de colaborare cu Inspectoratul Scolar Judetean Maramures, participand impreuna la actiuni comune, cu scopul informarii si educarii micilor consumatori. In acest scop, comisarii C.J.P.C. Maramures, au realizat actiuni de consiliere in scoli, in cadrul orelor de dirigentie in colaborare cu conducerea institutiilor de invatamant.
Totodata, C.J.P.C.Maramures impreuna cu Inspectoratul Scolar Judetean Maramures a organizat Concursul National pe Teme de Protectia Consumatorilor faza judeteana ”Alege Este Dreptul Tau”, la care au participat un numar de 19 elevi de la mai multe licee din municipiul Baia Mare. Concursul s-a finalizat cu calificarea la faza nationala a unei eleve din clasa a IX-a si a unei eleve din clasa a XI-a, ambele de la Colegiul Economic ”Nicolae Titulescu” din Baia Mare.
In ceea ce priveste programul guvernamental Lapte-Corn-Mar in cursul anului scolar 2013 comisarii C.J.P.C. Maramures au efectuat un numar de 51 actiuni de control desfasurate la 43 de scoli, 6 gradinite si 2 producatori din municipiul Baia Mare si din judet. La unul dintre acestia din urma s-a constatat ca abatere nementionarea datei durabilitatii minimale, iar la celalat producator s-a constatat ca data durabilitatii minimale stabilita de acesta nu era lizibila pe ambalajul produsului. Astfel, s-au aplicat doua sanctiuni contraventionale sub forma de amenda in valoare totala de 2000 RON.
Reprezentantii C.J.P.C. Maramures, au participat in nenumarate randuri la actiunile de distrugere si evaluare cu reprezentanti din cadrul Directiei de Finante Publice, Jandarmeriei Romane si a Tribunalului Maramures, Directia Generala a Vamilor, Inspectoratul Judetean de Politie, Politia de Frontiera.
     In cursul anului 2014, Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor Maramures are in vedere intensificarea actiunilor de informare a consumatorilor privind achizitionarea bunurilor si serviciilor de la operatori economici autorizati si totodata asupra atentionarii consumatorilor inainte de a semna orice tip de contract in vederea evitarii situatiilor de inselaciune, precum si a posibilitatilor de denuntare a contractelor.



                                                                  Intocmit
                                                      Comisar Sef Adjunct
                                                      Olivia ARDELEAN

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu