luni, 23 iulie 2012

Cum se aruncă în aer orice posibilitate de relansare economică. Lecţia românească


                                                                                      de Vali Bîrzoi
....Criza financiară europeană a reescaladat în al doilea trimestru. Totuşi, România era printre puţinele pieţe unde consumul putea să redea un impuls economiei, fiind o piaţă cu consumatori optimişti, pe fondul alegerilor locale. Asta până la măreţul circ declanşat cu scandalul plagiatului şi ale cărui efecte nu vor trece, din păcate, nici cu demiterea preşedintelui Băsescu. GfK a făcut un studiu asupra climatului de consum Europa, care oferă o privire de ansamblu asupra evoluţiei aşteptărilor privind starea economică şi veniturile, şi asupra dorinţei de cumpărare în rândul consumatorilor din 12 ţări europene şi din SUA.În ultimele câteva săptămâni, o escaladare a crizei bancare a determinat revenirea crizei financiare în Europa. Situaţia din Spania demonstrează cât de strâns legat este destinul unei ţări de cel al băncilor sale.
„Această corelaţie a fost dovedită din nou de criză. Pe de o parte, instituţiile financiare îşi sprijină guvernele aflate în dificultate prin cumpărarea de obligaţiuni guvernamentale. Şi, pe de cealaltă parte, guvernele intervin atunci când lucrurile devin critice pentru băncile lor. Dacă sectorul financiar al unei ţări se află într-o stare precară, datoria suverană va creşte. Ca rezultat, agenţiile de evaluare reduc rapid rating-ul ţării respective, aşa cum s-a întâmplat recent în cazul Italiei”, menţionează studiul GfK.La summit-ul UE din Bruxelles, de la sfârşitul lunii iunie, liderii europeni au convenit o extindere a pachetului de salvare pentru a veni în sprijinul ţărilor din zona euro aflate pe un teren potenţial nesigur. Ţările din centrul crizei vor accesa cu mai multă uşurinţă fondurile de salvare a zonei euro, având de îndeplinit mai puţine condiţii. În viitor, fondul de criză al MES va fi în măsură să ofere sprijin direct băncilor. Anterior acest lucru nu a fost posibil datorită Tratatului privind MES, arată analiştii GfK.
Ce se va întâmpla cu România?
Ţara noastră nu intră în discuţii pentru ajutoare, nefiind în zona euro. Şi nici nu se mai bucură de priviri simpatice de la Bruxelles, ba dimpotrivă. România reuşise însă să rămână mai puţin afectată de criza financiară europeană, atrag atenţia analiştii GfK. Cu toate că previziunile privind creşterea economică sunt mai puţin optimiste, acestea se menţin la un nivel relativ ridicat. Conform estimării din iunie, Băncii Mondiale, economia României va creşte anul acesta cu 1,2 procente. Acest lucru fusese demonstrat şi de creşterea accentuată, în ultimele câteva luni, a aşteptărilor consumatorilor privind starea economiei (din nou, până în iunie).
Aceste aşteptări pozitive fuseseră influenţate în primul rând de rezultatele alegerilor locale, menţionează studiul GfK. Aceasta deoarece promisiunile politicienilor sunt în general crezute de români. Optimismul privind situaţia economică era reflectat şi pe piaţa muncii. România se numără printre ţările cu cele mai mici rate ale şomajului din Europa. Teoretic, aceasta dă naştere la speranţe privind creşterea veniturilor populaţiei, mai spune analiza GfK. Aşadar, când aveam nişte premize de ieşire din… nămol, a trebuit să dăm cu mucii-n fasole, în tradiţionalul stil românesc.
Potrivit GfK, dorinţa de a face cumpărături majore, deşi a crescut în ultimele câteva luni, rămâne totuşi la un nivel foarte coborât.
•Aşteptările privind starea economiei: -2,6 puncte
•Aşteptările privind veniturile: 1,6 puncte
•Dorinţa de cumpărare: -18,4 puncte
Reescaladarea crizei financiare a luat prin surprindere aproape toate economiile europene. Portugalia şi România ofereau însă o rază de speranţă. Perspectiva redresării economice a fost considerată cel mai puţin probabilă de consumatorii din Italia (-60,2 puncte) şi Cehia (-57,1 puncte). Cele mai ridicate valori s-au înregistrat în Franţa (-8,2 puncte), România (-2,6 puncte) şi Germania (3,0 puncte). Media în Uniunea Europeană se situează la -35 puncte. În SUA indicatorul se află la 21,2 puncte.
În ciuda reescaladării crizei financiare europene, aşteptările privind starea economiei în România au continuat să îşi revină până în iunie, conform GfK. Deşi indicatorul se situa la -26,2 puncte în martie, acesta a urcat la -2,6 puncte în iunie, ajungând astfel la cea mai ridicată valoare atinsă din noiembrie 2008. Indicatorul a atins valoarea minimă în iunie 2010, când s-a situat la -71 puncte. În ciuda tuturor problemelor, în acest interval, economia României s-a stabilizat în mod constant.
În 2011, ţara a înregistrat o creştere economică de 2,5 procente din PIB. Aşteptările privind starea economiei erau pozitive şi pentru 2012, preconizându-se rate cuprinse între 1,5 procente şi 2 procente din PIB. În 2011 România a reuşit să respecte pragul de deficit fixat, de 4,4 procente din PIB. Rata şomajului înregistrat oficial se situează la 7,7 procente.
Cu ce am mai rămas? Probabil cu mai nimic.
„Evoluţia pozitivă se afla încă pe un teren nesigur, fiind strâns dependentă de situaţia economică în zona euro, care este răspunzătoare de 55 procente din exporturile României. Pentru 2012, Guvernul României a fixat o nouă limită a împrumuturilor de 1,9 procente din PIB. Şi în România se fac auzite tot mai multe voci cerând ca consolidarea necesară a bugetului să fie compensată cu mai multe stimulente pentru creştere şi o îmbunătăţire semnificativă a competitivităţii. Creşterea economică susţinută depinde de eficienţa cu care România va stimula cererea domestică”, arată analiştii GfK.
Din păcate, nu prea are cine să se ocupe de economie în zilele astea…
Potrivit companiei de cercetare de piaţă, în multe ţări europene, consumatorii anticipează o creştere a veniturilor în lunile care urmează, însă una foarte mică. Indicatorul a rămas în mare parte stabil, sau chiar s-a ameliorat. Cele mai coborâte valori s-au înregistrat în Portugalia (-33,7 puncte), Grecia (-48,0 puncte) şi Italia (-68,0 puncte). O creştere a veniturilor este anticipată de austrieci (-1,0 puncte), români (1,6 puncte) şi germani (40,1 puncte). Media în Uniunea Europeană este de -43 puncte, în SUA indicatorul situându-se la 14,7 puncte.
Francezii cheltuiesc, britanicii economisesc
În majoritatea ţărilor europene, dorinţa de cumpărare a fost relativ constantă, la un nivel coborât sau foarte coborât. În unele ţări aceasta s-a îmbunătăţit în ultimele două luni. Consumatorii sunt îngrijoraţi de creşterea şi mai mare a taxelor ca parte a măsurilor de consolidare la nivel european.
În unele ţări au fost deja aprobate creşteri ale TVA, care vor intra în vigoare la începutul anului viitor. Ca urmare consumatorii consideră că acum este momentul potrivit pentru a face cumpărături majore. Există însă o diferenţă imensă între a dori să consumi şi a fi în măsură să consumi.
Mulţi oameni pur şi simplu nu îşi pot permite cheltuieli majore în momentul de faţă, chiar dacă este momentul potrivit. În prezent, cea mai coborâtă dorinţă de cumpărare se înregistrează în Regatul Unit (-42,3 puncte), Portugalia (-43,2 puncte) şi Grecia (-45,2 puncte). Cei mai dornici să consume sunt bulgarii (8,5 puncte), austriecii (22,4 puncte) şi germanii (32,7 puncte). Media la nivel de Uniune Europeană se situează la -23 puncte (SUA are un nivel de -9,6 puncte). Sursa EV.Z

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu